Tuesday, December 16, 2008

Stellan Skarsgård

Kan inte hålla mig från att uttala mig angående Stellan Skarsgård och hans förhållande till religion. Enligt tidningen Dagen (http://www.dagen.se/dagen/Article.aspx?ID=161159) gäller följande:


"I dag ser jag i högsta grad religionen som ett problem," skriver Stellan Skarsgård



vidare



"Där berättar Stellan Skarsgård att religion blev viktig för honom efter terrorattacken den 11 september 2001".




Det är väl inte så konstigt om man ser religionen som ett problem om man börjar intressera sig för den efter 9/11..?? Man får dock inte fram varför det är ett problem. Stellan pratar om att ett samhälle byggt på Bibelns budord blir grymt..
Men..det är ju just det alla västerländska samhällen i grunden är. Iallafall om man ska tro den ateistiska humanisten och filosofen Luc Terry i "Man Made God".

Man får väl läsa hela intervjun med Stellan för att se om det finns något djup i det han säger. Det som återfanns i Dagen kändes mer som ogenomtänkta klyschor..

2 comments:

Baldur Baldursson said...

Håller med dig, man skall inte undra att allt verkar konstigt hos den som börjar intressera sig för religion efter 9/11. Det är svårt att ge sig i samtal med en som vet mindre än inget om tron och samtidigt har bestämt sig för att se djävulen i alla hörn vad angår alla världens monoteistiska religioner. Det är bara trist att Stellan Skarsgård inte studerar lite och SEDAN kommer fram upplyst om det han då VET istället för att prata om det han INTE vet någonting om. Klischer och åter klischer. Stellan ställer sig i grupp med dem som tänker sig "stena oss" troende till döds med poppkorn. Stellan är välkommen att komma och studera lite med oss och lära att känne "fienden" innan han ger sig i krig mot den okända. Han borde lära känna fienden och kanske blir de bäste vänner. Det är dumt att välja bort det man inte känner bara för att man inte känner det. Stellan borde göra en upptäcktsresa samman med en biblelgrupp, det finns gott om sådana i Svenska kyrkan. Hjärtligt välkommen Stellan.

Kram, Baldur

Anonymous said...

Jag tror på Luc Terry, även om jag inte vet vem fan han är. Jag är inte särskilt påläst men jag har funderat mycket kring det mesta eg. Bibeln och kristendomen samt judendomen och islam är troligtvis i grund och botten skapelsen av något secret society (eller antaget av ett SS och förändrat efter behov) för att kontrollera, styra och forma samhällen. Även om ingen i princip är troende kristen idag så inskolas man som kristen på många sätt. Inser man att bibeln är ett påhitt blir de flesta meningar därur nästan läskiga. Det handlar om en diktator som menar: "Du har en fri vilja. Gör som du vill, men Lyd mig annars torterar jag dig för alltid. Valet är ditt. btw jag behöver alla dina pengar också"

9/11 hade inget med religion att göra. Men det är bra att ha något att skylla på. Det finns otaliga bevis för att regeringen själv legat bakom attacken. Saken är den att pengarna styr i detta samhälle. Mer pengar = Mer makt. Pengar får folk att göra något dom annars aldrig skulle göra, pengar suddar ut gränserna i ens samvete. Du skulle förmodligen aldrig jobbat så mkt på ditt jobb om det var obetalt t.ex. Därmed är du löneslav/prostituerad som säljer bort tid av ditt liv för annan mans skull. Nu råkar det vara så att det finns en Centralbank i amerika som trycker pengar och styr pengaflödet. Denna bank är privatägd och började som en vanlig bank. Amerika lånar pengar från denna bank på ränta som ständigt stiger och därmed sätter regeringen i konstant stigande skuld som du som arbetande skall betala. Dessa gubbdjävlar som sitter i toppen och tjänar miljoner på det vi tjänar kronor på (och som ändå slutar upp med att ge tillbaka till dom när vi handlar t.ex. en bil, en dator, ett spel etc.) råkar tjäna en djävla massa pengar på stora krig. Speciellt där amerika är med, då dom förankrat sig där (vet inte hur det fungerar i våra länder men amerika styr i princip hela västvärldens utveckling så jag skiter i det). Krig kräver utgifter, stora utgifter. Stora lån. Bara under de senaste WW, WWII, Vietnam etc. har bankirerna tjänat otroligt mkt på, kolla upp det själv! Kriget mott terrorismen är det ultimata kriget - det finns ingen fiende! Det är en bluff en illusion. Ett spöke som vi lurats tro på. Samtidigt skapar dom samma spöke om oss i dessa länder. Vi får skulden för vapenhandel och krig där nere. Och den ska vi också ha - även om stora massan är omedveten om vad vi är delaktiga i.

Jag hatar allt som har med "terrorism" att göra. Det är makthavarna som är terroristerna, och snart är det försent att göra något åt saken. I och med 911 kan dom nu bortse från mänskliga rättigheter i USA, ta vem dom vill och säga "Misstänkt terrorist" tortera eller döda utan rättegång. Undrar hur det kommer användas i framtiden och vad dom kommer benämna som terrorist - förmodligen de som opponerar sig mot staten. Dessutom har en massövervakning påbörjats. Folk luras att byta frihet mot trygghet. En trygghet som ändå inte existerar. två flygplan lyckas flyga igenom världens mest övervakade luftområde, med flera timmars mellanrum, och ingen misstänker att staten faktiskt VALDE att inte göra något? sjukt tycker jag.

Folk har visats sanningen om och om men ingen bryr sig för det är nåt man hör och tycker är coolt eller skumt men sen inte bryr sig om för folk är för djävla godtrogna. Att gömma något görs bäst öppet, och det är något som eliten som styr är väl medvetna om. "Visa det på film" "Skapa dokumentärer" "Kom med nya teorier" allt för att förvirra och få folk att helt enkelt tänka "äh jag dör inte, staten sköter det bra" eller "häftigt, men det där är inte verklighetsförankrat".

Nu skriver jag som en virrpanna men det är för att jag har så mkt att skriva och allt kommer på en gång. Då blir det svårt att formulera sig rätt och trovärdigt men jag är säker på att du är väldigt öppensinnad och fakta inriktad efter det inlägg jag läst precis.

Hoppas du tittar in på min blogg, vore nice hade bra!