Tuesday, June 9, 2009

Krig och fred

Som jag skrev i förra inlägget läser jag just nu historia och specifikt om det sista kriget i Sverige (som gav oss våra nuvarande gränser).

Igår var vi i Ratan och tittade på platsen där den ryska truppen var tvungen att retirera. Men vart var truppen innan? 2-3 mil söder om Ratan, ligger Sävar. Där stod det största slaget i Västerbotten och där - tillsammans med flera tusen glada myggor - tillbringade vi dagen i skogen. Det var här den ryska truppen inledde sin offensiv mot de väntande svenska trupperna. Slaget var brutalt och många dog. Svenskarna tvingades retirera till Ratan och dagen efter hade de Ryska trupperna anlänt, men förlorade det slaget.

Det som är lite chockerande är de minimala arekologiska fynd man har. Man vet att soldater som dött begravdes nära eller mitt på slagfälten. Men det enda man hittat är ett eller två kranier och ett muskötskott.

Det jag funderade mest på var hur illa man bevarat dessa historiska områden. Jag är ingen förespråkare för krig (jag är pacifist) - men viktiga historiska platser måste ju bevaras! Här hade maskiner fått gå fram som de ville och gräva radiomastar och dylikt. Den skylt som finns vid alla monumentplatser (som förklarar vad som hänt) var påkörd av en av dessa maskiner. Texten hade rivits av och hela skylten hade man ställt tillbaka, illa tilltygad mot ett träd bredvid ett grönt hus som det stod Comviq på.

Stenröset med monumentet på var 2 meter in i skogen från en liten väg. Problemet var bara att träd växt runt den så man såg den inte om man inte visste att den fanns där. Inte heller någon markering om vart den låg.

Kort sagt, ganska obefintligt underhåll. Jag garanterar att radiomasten och det gröna huset som står där får mer uppmärksamhet och tillsyn. Jag tycker det är lite tråkigt. Vi ska ta vara på vår historia. Den formar oss.

3 comments:

Anonymous said...

de gjorde säkert så bra de kunde efter de resurser de har. de inte alltid viktigt att spara allt från de förflutna.?

Johannes said...

Hej,
Man gör faktiskt ingenting. De historiker och arkeologer som undervisade oss berättade detta. Kriget överlag brukar bland historikerna kallas för det "glömda kriget".

Nu vet jag att kungen och drottningen ska upp på 200 års dagen. Så kanske piffar man upp en del grejer då :P

Anonymous said...

hehe de gör de säkert! =)